Dit artikel gaat over het oplossen van de de rubiks kubus 4x4. Allereerst zal de 2x2 in de 4x4 opgelost worden, waarna de 4x4 in de staat van een 3x3 gebracht wordt. Wanneer dit gebeurd is kan namelijk de 4x4 opdezelfde manier als een 3x3 worden opgelost. Deze twee fasen zijn ondergebracht in negen simpele stappen.
Dit artikel borduurt voort op de eerder gepubliceerde artikelen over de rubiks kubus 2x2 en de rubiks kubus 3x3. Inmiddels staat de uitleg van rubiks kubus 5x5 ook online.
Startpositie | Doel | |
1 | 2 | 2x2 |
De eerste stap is om de 2x2 in de 4x4 op te lossen, houd rekening met de bovenstaande kleurverhoudingen.
Startpositie | Doel | |
1 | 2 | 3x3 |
Het doel van deze stap is om de rubiks kubus naar de staat van een 3x3 te brengen. Plaats overeenkomende vlakken diagonaal (startpositie 1) of horizontaal (startpositie 2) tegenover elkaar. De bijbehorende algoritmen zorgen ervoor dat deze vlakken weer netjes naast elkaar komen te staan.
Startpositie | Doel | |
1 | wit kruis | |
Maak op eigen inzicht een geel madeliefje. Laat vervolgens de kleuren, in dit voorbeeld groen, van de middelste vlakken overeenkomen en voer het algoritme uit. Doe dit met alle kleuren.
Startpositie | Doel | |
1 | 1e laag | |
De 1e laag kan worden opgelost door de overeenkomende vlakken rechts onder te plaatsen en het algoritme uit te voeren. Doe dit voor alle hoeken.
Startpositie | Doel | |
1 | 2 | Middenlaag |
Plaats de vlakken in de juist startpositie en voer het algoritme uit. Wanneer de vlakken omgedraaid zitten (startpositie 2) dient het algoritme van startpositie 1 uitgevoerd te worden, gevolgd door 2x een U, wederom weer gevolgd door het algoritme van startpositie 1.
Startpositie | Doel | ||
1 (alleen voor 4x4) | 2 | Geel kruis | |
Plaats de vlakken in de juist startpositie en voer het algoritme uit.
Startpositie | Doel | |
1 | 2 | Gele laag |
Plaats de vlakken in de juist startpositie en voer het algoritme uit. Voor beide startposities geldt hetzelfde algoritme.
Startpositie | Doel | |
1 | 1e laag | |
Plaats de twee overeenkomende hoekblokken naar achteren en voer het algoritme uit.
Startpositie | Doel | |
1 | Laatste laag | |
2 | ||
3 (alleen voor 4x4) | ||
Plaats de middenvlakken naar rechts (startpositie 1), links (startpositie 2) of draai ze 180 graden (startpositie 3). Tip: gebruik het algoritme van startpositie 3 om vervolgens de middenvlakken naar rechts (startpositie 1) of naar links (startpositie 2) te kunnen verplaatsen.