ICT didactiek

Samenvatting

In het voorgaande hoofdstuk zijn de theoretische modellen behandeld die mede hebben geleid tot de onderstaande ICT didactiek.

Deze didactiek is tevens tot stand gekomen door mijn ervaring als Microsoft Office trainer en docent rekenen op het MBO. Daarnaast hebben de opleidingen - op het gebied van didactiek en pedagogiek - die ik gevolgd heb uiteraard ook hun bijdragen geleverd.

Samengevat is deze didactiek dus gebaseerd op mijn persoonlijke overtuigingen verkregen door ervaringen vanuit verschillende invalshoeken.

LeercyclusDeze didactiek wordt vormgegeven in de onderstaande leercyclus. Deze cyclus kan gebruikt worden voor ICT trainingen, maar ook voor het maken van e-learning content.

Deze leercyclus is geschreven vanuit het perspectief van de onderwijzer en gaat over het onderwerp "Excel reeksen".

Leercyclus

Fase Doel Voorbeeld Toelichting

Infosheet

info sheet Naslagwerk Fase 1 - denken Deel desgewenst, van te voren of achteraf, een infosheet uit die als naslagwerk gebruikt kan worden.

1. Denken

fase denken Kennismaken Fase 1 - denken

Het doel van deze fase is om - op een interactieve wijze - kennis te maken met het onderwerp. Stel verschillende vragen om te kijken welke kennis bij de cursisten al aanwezig is.

Zorg bij deze fase voor een soort van teaser achtig effect.

2. Ervaren

fase ervaren Zien en
zelf doen

Speel een aansluitende video instructie herhaaldelijk af. In de eerste ronde kijken de cursisten alleen. Vanaf de tweede ronde volgen de cursisten zelf ook de video instructie. Tussentijds kan er ondersteuning geboden worden.

Oefenbestand | Uitwerkingen

3. Doen

fase doen Zelf toepassen Fase 3 - doen

Zorg voor aansluitende opdrachten en opdrachten die voor extra uitdaging zorgen. Op deze manier kunnen cursisten met verschillende niveaus voortgang boeken zonder in elkaars vaarwater te zitten.

Van geleide oefeningen naar zelf toepassen en ruimte creëren voor excellerende cursisten.

4. Reflecteren

fase reflecteren Toetsinstrument Fase 4 - reflecteren

Tot slot kan met behulp van een quiz worden gecontroleerd of de beoogde leerdoelen zijn behaald.

Er bestaan ook interactieve websites met quizzen zoals bijvoorbeeld kahoot.

Tip: start met deze fase bij het maken van een onderwerp. Op deze manier kan er concreet worden toegewerkt naar de leerdoelen.